Dagarna har tickat ner, nu är det inte långt kvar till Jul!

Sådär, efter en släng av feber och hosta kom det sig att jag besökte doktorn i måndags! Fransmännen har lite annorlunda synsätt när det gäller sjukdomar! Hemma hade jag nog inte ens tagit mig till doktorn, för oftast får man en klapp på axel och de betryggande orden att lite vila nu så skall du se att blir bra. Här åkte jag dit på min värd familjs inrådan. Doktorn var en hygglig prick som pratade lite med min värd pappa, hur det var med familjen, lyssnade lite på min andning och kollade lite i min hals! Sedan var det pillerskrivar dags och han snålade inte antibiotika, cortison, hostmedicin och en grams paracetamol! Skruvade lite nervöst på mig och min värdpappa tyckte att det är nog en lämplig kur! Min värdfamilj är verkligen mån om mig, det tycker jag är sött!
.
Så helgen spenderades väldigt lugn, var hemma och gjorde mitt bästa för att bli frisk! Det är jag nu nästan helt, lär bli frisk lagom tills jul och att jag kommit hem till Sverige kan jag tänka mig. Trots dunderkuren! Det börjar kännas att det inte är så långt kvar tills jullovet! Sex dagar kvar i skolan, har man väl börjat räkna dagarna så är det svårt att sluta! Även om jag oftast har det oförskämt bra, visst har jag skrivit mer än 400lösblad nästan 500dubbelsidiga och ett block. Kan ju klaga på skrivkamp, men det börjar förvåna mig mer och mer när jag tittar igenom mina anteckningar att jag fått ner mer än det väsentliga. Nått ord här och där som fattas men i det stora hela så finns det dit skrivet med min handstil! Det måste vara alla dessa extra timmar med hjälp lärare! Känns bra att man kolla tillbaka och se att man förbättrats markant! Nu kan jag både läsa lärarens handstil, förstå vad de säger och samtidigt skriva ned det! Wow säger jag, visst har jag haft nån vision om att jag skall lära mig franska. Men jag liksom? Det stämmer inte! Men nu är jag här, en god bit på väg och mer än halva tiden kvar! Det känns lovande men långt bort med att försöka passera baccen! Helt omöjligt verkar det inte längre
.
Så vad har hänt på sistone? Idag blev jag iväg lurad till en fransk universitets mässa. Snacka om att jag kände mig malplacerad, det må vart obligatoriskt, men jag gick runt där förvirrad i 1h30 kollade på några broschyrer och log för mig själv. Tänk om man skulle fastna här borta och fortsätta på universitetet? Men jag tror jag får försöka med en sak i taget! Inte drömma bort sig allt förmycket. Lätt hänt när man lever i en dröm.  Det känns som det
.
För att fortsätta har jag också lämnat in alla papper till min skidresa! Byråkratin är hemsk, men det är nu löst! Har också sålt ett kilo comté för att bidra till den! Känns som om jag blir lite mer fransk hela tiden, även om jag var långt ifrån värst, en person i klassen som sålt 39kg. Tänk er 39kg ost! Detta skulle aldrig hända i Sverige, först och främst att det är ost som säljs! Vet inte om jag berättat det tidigare, men jag kommer att åka på skidresa med klassen 2-7Januari. Detta innebär att jag flyger den första Januari 06.50 från Arlanda... Men det skall nog bli bra! Känns märkvärdigt bra.
.
Skolarbetena går framåt, men jag kan fortfarande inte hitta de "ironiska och övernaturliga delarna" i kapitel 3 i boken Candide skriven av Voltaire 1759. Mina franska klasskamrater har problem med det, så jag känner att det är inte allt för allvarligt! Mer absurt att de ens håller på med ett skolsystem där alla säger att jo men det är tufft för de franska eleverna med. Lite förståelse och sympati poäng kan man dock plocka hem.
.
Nu är det dags att sova, så att jag är pigg och utvilad tills imorgon! Kämpa lite imorgon och sedan är det helg! Har ännu inget planerat. Men det känns bra! Det kommer nog, annars har jag gott om skolarbeten att sysselsätta mig med!
.
Kram på er! Bisous et à prochain!
Ps. Nu är det som sagt inte långt kvar till jul! 9 dagar! Ds.

Kommentarer
Postat av: marie

Hej!

Jag ska kanske åka till Frankrike nästa år :) blev jätteglad när jag hittade din blogg. Inte så lätt att hitta människor som har varit/ är där. :p

2010-12-15 @ 13:33:27
Postat av: Peder Widborg

Hej Marie!



Kul att du vill söka! Jag vet själv av erfarnhet att det har vart lite svårt att hitta information från de som åkt tidigare år, innan jag åkte. Därför tänkte dela med mig av min :)!

2010-12-17 @ 16:24:32
URL: http://livetifrankrike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0