Jullov!

Det är svårt att tänka sig att det nu nästan gått ett år sedan jag sökte mig hit till Frankrike och att hälften av det redan är avklarat! Trots att det kändes omöjligt att just jag skulle kunna komma med. Utmaningen låg ju i att utmana mig själv till att söka. För det är så lätt att se det omöjliga i det hela. Det har vart en händelserik höst och nu känns det skönt att få komma hem och lasta av mig lite av det jag vart med om. För att förbereda mig inför nästa år! Det känns tokigt hur fort tiden bara flyger iväg och imorgon åker jag hem :)!
.
Idag har inga skolbussar gått, pga 15cm snö. 15cm snö... Tänk om det vart så hemma? Då hade jullovet vart bra mycket längre! Känner mig rätt nöjd över att jag fick lov en dag tidigare och slapp därmed 2prov och 2inlämningar!
Resväskan står nu också packad 16,6kilo har jag skramlat ihop och med lite ost på det så går det nog jämt ut med max 23kilo! Awsome :D! Rummet är städat och jag tror inte jag glömt något! Förhoppningsvis har jag ju något klädesplagg hemma i värsta fall!
.
Igår var det jullunch i skolan och jag kan ju inte påstå att de snålade med något! Till förätt fick vi foie gras, gravlax och paté. Varmrätten bestod av en bit oxe, sparris inlindad i bacon och små spritsade potatisar. En bit reblochon. Två olika tårtor till dessert, en påse med "papillote de noël" (en godis med ett litet skämt eller citat lindat runt sig) och en mandarin! Alla klasser på skolan fick då också ledigt timmen efter lunch! Julen ser verkligen helt annorlunda ut här. Hade nog inte vart helt tokigt att stanna här och fira jul få äta ostron och andra godsaker! Men men, känns lite mer lockande att komma hem!!!
.
I helgen julhandlade jag lite lokala specialiteter med mig hem också! Så julen hemma kommer nog inte bli fy skam! Kollade också på film med mina värdföräldrar "À bout portant" Sevärd men mycket våld. Språket var lite snabbt men i det stora hela förstod jag allt! :D
.
Nu kommer jag gå på jullov! Fram till den första januari då jag åker tillbaka för att åka med skolan på skidresa!
Att planet tillbaka går 0650. Får jag leva med!
.
Kram på er och jag vill önska er en riktigt god jul!

Bisous!

Kommentarer
Postat av: emelie

var i frankrike bor du? (:

jag har också sökt programmet i år. är sjukt taggad på att få åka. kommer du ihåg ungefär när man bli kallad till intervju, hittar det inte någonstans på deras hemsida?

2011-01-07 @ 14:16:24
Postat av: Peder Widborg

Hej Emelie! Jag bor mitt ute i ingenstans i närheten av en liten stad som heter Vesoul i nordöstra Frankrike. Kallelsen till intervjun kom i början av februari någon gång och sedan var intervjun i slutet av feberuari! Kul att du vill åka! Kan bara säga att det är en väldigt spännande resa man gör :)! Har du fler frågor så fråga på! Även om din resa kommer i mångt och mycket vara helt olik min :)!

2011-01-07 @ 19:48:11
URL: http://livetifrankrike.blogg.se/
Postat av: emelie

åh, du verkar ha det så bra. :D avundsjuk! hur lång tid tog det för dig att komma in i språket och förstå vad alla säger? hur tog din klass emot dig? var det svårt att komma in i gemenskapen i klassen? kram

2011-01-08 @ 14:59:00
Postat av: Peder Widborg

Jo jag kan väl inte riktigt klaga :)! det tog ungefär tills nu efter jul känns det som om det riktigt sitter. Allt har kommit efter hand och varje vecka och varje dag lär man sig lite mer och förstår bättre! Gemenskapen har för mig vart lite svårt då jag varken bor på internatet eller har så mycket tid övers pga extra lektioner! Mycket beror på hur på man är och vilken klass man hamnar i! För min klass hade ingen aning om att jag skulle börja där! Kram kram :)!

2011-01-10 @ 21:37:50
URL: http://livetifrankrike.blogg.se/
Postat av: emelie

jaha, jag förstår. vad är det för extralektioner du har? ((: gud jag känner att jag bara öser massor med frågor över dig. hoppas att det är okej. hihi. hur kommer det sig att du valde att inte bo på internatet? kram

2011-01-13 @ 19:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0