December, snö och snart hemma!

Hallå där hemma! Här är det snö, rasande fort det gått, känns som det var igår jag kom hit. Då var det förstås lite varmare med sol och bbq, nu är är det vinter 14veckor senare. Med nya upplevelser och nya insikter. På god väg att lära mig ett helt nytt språk. Det känns nästintill absurt, det är fortfarande svårt för mig att förstå. Den här upplevelsen har hittills vart något av de mer spontana saker jag gjort och jag känner hur upplevelsen börjar krypa mig under skinnet och förändrat mitt synsätt, jag har börjat se franskt! Jag tar mig nu igenom skolan som en del av den. Med stora kliv för jag mig genom skolan, axelväskan som svingar på axel över min stora sjörock. (Jag är ensam med båda delar, axelväska och sjörock) Jag förflyttar mig nu inte lika osynligt utan hälsar på folk lite varstans i den stora skolan. Det känns skönt, jag får göra lite som jag vill.
.
Något jag känner mig nöjd över är att jag börjat förstå filosofin. Jag kan nuförtiden dra små anknytningar till Aristoteles, Decartes, Epicure eller Platon. Vem hade trott det? Förra veckan började jag nämligen med en timme extra filosofi. Detta ämne som tidigare inte riktigt vart min favorit har nu börjat bli något jag längtar efter. För under de två timmar jag haft extra lektioner med min filosofi lärare har jag kunnat diskutera både texter vi läser men också sånt jag skriver. Att ha egna tankar inom filosofin är dock strikt förbjudet om man gör något arbete. Min lärarinna tycker dock att mina tankar är rätt spännande och även hon har slutat se mig som den oförstående svensken till någon intressant och hon ser på mig nu mer med en blick att jag är den som förstår. Det känns otroligt häftigt. Idag fick jag tom en fråga som jag till mina klasskamraters förvåning kunde svara på. Utan att säga fel förmycket förklarade jag tesen i Epicure. Då författaren lyfter fram att vi människor inte behöver vara rädda för döden. Ty döden existerar inte för oss, bara för andra. Men det är bara toppen på ett isberg av mina segrar i filosofin. Det känns ballt. Jag kommer kanske inte få 20/20 på baccen men jag kommer leva länge på den förvåning som trädde fram i min lärares ögon...
.
Min existens i det här landet förändras dag till dag, jag längtar nu hem som bara den, 16 dagar kvar till jul liksom, jag är inte ledsen utan mer glad över att se om något förändrats sen jag åkt. Njuta av det välbekanta en stund och samla energi till nästa del av min Frankrike vistelse, då jag verkligen kommer behöva kämpa. Trots allt mitt eget val med student examen även om både fransmännen och jag tycker att jag är knäpp som försöker klara Baccen. Men det är ju inte hela världen. För mig finns det inget betyg som kan sättas. Jag har trots allt redan lärt mig mer franska än jag kunnat drömma om tidigare och det känns lovande med 6 månader till. Vass tunga kommer jag ha och kommer kunna argumentera och debattera som de kan. Löjligt men ändå fascinerande!
.
Nu är det dags att sova. Min hittills konstigaste vana. Jag sover på kvällarna, aldrig trodde väl jag att jag skulle vilja krypa i säng innan klockan 2300! Men med sinnen på skärp dagarna i ända är det berättigat.
.
Godnatt och skickar lite värme på posten här är det trots nån grad mindre kallt! Hoppas jag, annars spelar jag macho viking i onödan när jag inte fryser och de gör det!
.
Kram!
.
Ps. idag var det happening på skolan då det var dans i skolansaula med Queen sprakandes i högtalare för att hedra offrerna i aids! Skolan var pyntad med röda band och folk som sprang runt omkring i labbrockar och delade ut kondomer samtidigt som de såg löjligt tokiga ut... Jag tycker bättre om det här landet för varje dag :)! Ds.

Kommentarer
Postat av: Anders

Säg till när du kommer till Sartre. Då kan vi nog komma in på en och annan diskussion.

Ha det bra Peder!

2010-12-05 @ 22:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0