Ou est tu Peder? Je ne sais pas! ;)

Salut!
.
Sådär nu dagen snart är slut känner jag mig rätt nöjd över att jag inte blev vald till skolans elevråd! Hade ju antagligen vart väldigt lärorikt men jag anar att det också hade vart otroligt förvirrande och byråkratiskt! Bara att rösta till det gjorde mig rätt förvirrad!
.
Annars har dagen flutit på i sitt sakta mak! Har hitta två till extra lärare! och har nu fixat så att jag har sammanlagt sju timmars extra lektioner! Tada! :)! När jag undrar vart all min extra tid tog vägen så har den lappats ihop så att mitt schema inte har lika mycket luckor längre! Frågan är om allt detta är positivt eller negativt? Svaret har jag ännu inte funnit! Även om språket börjar komma som en vårflod! Många bäckar små som man säger! Men det finns ännu mycket kvar att lära! Typ att läsa och skriva ordentligt! Allt inom sin tid så att säga!
.
Tänkte ta upp ett gammalt ämne i fråga om vanor jag kommit på också!
.
Det första är att jag börjat vänja mig vid att få all mat lagad och tvätten struken! Till en början kändes allt detta absurt och ja till visso fortfarande! När man får avvänja sig med det man vant sig med för att inte hjälpa till på det sättet! Jag ser ju det positiva i detta att jag får ju faktiskt mer tid till att plugga eller sova! Men det känns
jobbigt att lasta över detta till Mamman i familjen istället! Men i Frankrike får du inte riktigt växa upp!
.
Att även om de ligger långt före oss i studieteknik så ligger vi mycket längre fram med de mentala bitarna för att forma eleverna till "vuxna individer"
.
En annan vana eller insikt är att betalkort och internet bank är väldigt praktiskt och bekvämt om det inte vore för att skolan vill att man skall betala allt med check.... Checkar hit och checkar dit! Check liksom! Hallå 90talet ringde och ville ha tillbaka sitt betalsätt... Tur att värdmamman hjälper mig med det! Annars hade det blivit svårt!
.
En annan märklighet är att alla franska elever har samma typ utav väska denna "Est-Pack" att någon skulle ha något annat märke bryter verkligen mot normen och sticker ut! Efter att syster påvisat detta har jag inte kunna sluta stirra på folks väskor och irriteras!
.
Jag har också börjat inse varför jag gillar det här landet! Det är otroligt hjälpsamt och de försöker göra allt så bra det bara kan bli för mig! Det är också skönt med ett samhälle där det är ja eller nej! Inget velande mitt emellan
utan folk står för vad de säger! Det är en stor skillnad mot hemma där nästintill allt möts av ett kanske!
.
Men nu är det slut på den här dagen och imorgon är det dags för min favorit dag i veckan där allt går i ett mellan 0800 och 1800. Men efter det så är det helg! Skööönt :)!
.
Kram och godnatt!
.
Ps. Det är kul att man hela tiden stöter på alla dessa likheter och olikheter. Allt ifrån människor man tycker sig känna igen till moral och seder Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0