2010-09-15

Hallå :)!
.
Idag flöt det återigen på i skolan, ännu en gån tack vare lärarens anteckningar gjorde det att jag kunde följa med på lektionen och slapp det mest tröttsamma! För mig är det nästintill omöjligt att lyssna, skriva och förstå! Men att läsa och lyssna då blir det enklare för jag kan då greppa helheten eller förstå resonemanget! För ännu är mycket inte speciellt nytt men med nya ord för samma saker blir det otroligt svårt att hänga med!
.
För den som inte vet så antecknar man absurda mängder här information i Frankrike för hand! Tror jag har antecknat mer under två veckor här än ett normalt år hemma! Själv kan jag tycka att det är självklart att man använder sig av läroböckerna för att tillförskansa sig informationen eller på internet. Här har man läroboken för att någon enstaka gång titta på nån bild eller lösa någon uppgift! Resten dikterar man! En sak till är att man får mängder med läxor, i genomsnitt får man hemuppgift varje lektion. Jag förstår inte hur folket hinner med? Jag pluggar minst en timme varje dag, men enbart kopierandet av klasskompisarnas anteckningar tar minst en timme, I mån av tid läser jag också igenom allt för att försöka förstå! Tur för mig att lärarna ger mig dispens för läxorna!
Jag känner på mig att året kommer vara ordentligt karaktärsdanade!
.
Kom på att jag missade att berätta om första idrottslektionen igår! Det var en otroligt intressant upplevelse. Eftersom det var första idrottslektionen så fick vi välja mellan två alternativ "handboll, badminton, dans" eller "athletism, badminton, volleyboll". Gruppindelningen sker genom att man får sätta sig på den sida man känner är bäst, därefter om grupperna inte är lika stora så mutar lärarna över elever genom att ändra mellan olika sporter till det bättre eller sämre! Bara det tog 45minuter. Omklädningsrummet var också en nyhet, där killarna stod och körde helikoptern med varandra^^ I genomsnitt har också en av tre med sig handduk och jag var den enda med schampo!
.
Så vad tycker jag nu egentligen om den franska skolan efter två veckor? Den är otroligt förvirrade och förstunden pest och pina, även om den har sina små ljusa stunder ibland! Det som fortfarande känns bäst med att bo här är att allt är så annorlunda! Det är spännande att det verkligen är en helt ny kultur, med ett annat tankesätt, med andra människor, jag hoppas att när jag väl tragglat mig igenom ett år här, fått grepp om det franska livet!
.
Imorgon väntar en ny dag och det är dags för mig att sova! Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0