Ännu en vecka har börjat!

Salut! Oui, oui j'ai compris!
.
Ännu en vecka har börjat och dagen har vart förvånansvärt bra! Det kändes igår lite pest och pina med att börja skolan igen efter helgen. Alla måsten och den där känslan av att man är sämst i klassen! Men det gick bra! Förstod rätt bra under biologin och lyckades till och med med några uppgifter! På fysiken hände samma sak, där rättade jag också min klasskamrat för att han inte läste instruktionerna! Historian följde i samma spår (detta kan ha berott på att läraren kopierat upp alla anteckningar till mig innan så att jag kunde läsa och lyssna). Matten ja, vad skall jag säga? Att jag inte är nått matematiskt geni det visste jag redan innan jag åkte! Engelskan jackpott! Vi har nämligen gjort en "bac blank" ett övningsprov som mina klasskamrater kollade på med stora ögon när den återlämnades, över mitt betyg där jag lyckades kamma hem nästan alla poäng förutom på den delen där man översatte mellan engelska och franska... En till kul sak i engelskan är att läraren rättar saker som är rätt till fel och hon missade ett rätt stort grammatiskt fel jag gjort^^
.
Så hur lever livet i Frankrike efter två veckor? Det rullar på även om det fortfarande känns tungt! Jag tycker det är väldigt jobbigt med inte kunna prata eller diskutera med någon, att inte förstå, det ligger som en klump av osagda meningar i bröstet. Det är också väldigt givande att vara här! När man förstår eller lyckas göra sig förstådd! Varje dag är något nytt, något främmande och det är ju det jag sökte mig hit för!
.
För oavsett hur mycket man tror innan att det skall vara väldigt likt Sverige, blir man överaskad över alla skrivna/oskrivna regler som finns! Hur likt men ändå otroligt olikt det är!
.
Dagens kulinaritet är griskinder! Måste erkänna att jag var otroligt skeptisk när pappan berättade vad det var han höll på med innan jag smakat, men blev glatt överaskad över att det var väldigt gott!
.
Så jag hoppas att morgondagen fortsätter i samma spår! Med mer förståelse och nya händelser!
.
Sovgott! Det skall jag göra i alla fall!
.
Godnatt!
.
Ps. "oui, oui j'ai compris - ja, ja jag har förstått!" Vi syns i marshallens skugga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0