Macaronger, överaskningsfest och courir pour des prunes!

Salut!
.
Detta har vart en mycket händelserik helg, som till största del kretsat runt den äldsta dotterns mans 30års fest!
Förberedelserna har skett i hemliga etapper under veckan med allt från att göra tilltugg, sallader m,m och sist men inte minst mitt bidrag till festligheterna macaronger :D!
.
Det känns rätt kul att man som svensk bjuder på deras egen kaka! Särskilt när jag lyckades göra dem helt sagolika! De var inte för hårda och inte för mjuka utan konsistensen var precis perfekt! Alla åt dem med andakt! Pappan i familjen som vanligtvis inte äter så mycket sötsaker åt flera stycken! Det tycker jag är ett gottbetyg! Det känns skönt att när man inte kan förklara med ord så kan man skapa något för att visa att man har något bakom pannbenet! Smakerna blev choklad, jordgubbe och pistage!
.
Festen var otroligt familjär och ägde rum i byns festlokal, det var en salig blandning med allt från stort till smått! Ett tillägg är att festen var en maskerad! Jag kom utklädd till en bonde, brodern kom som en ren, mamman och systern som två egyptier! Födelsedagsbarnet som Elvis och många fler! Alla var glada och det var sång, dans och bbq!
.
Dagen till ära gick jag också upp klockan 0830 för att följa med brodern till en tillställning runt den lilla sjön i Vesoul "Courir pour des prumes" "pour des prumes" är ett talespråk som betyder "för den goda sakens skull" och "courir - spring" Alltså spring för den goda sakens skull, som är en liten tur runt sjön på 5km och är en insamling för att hjälpa handikappade! Min kondition efter sommaren var dock urusel och jag klarade mig knappt runt! Men jag skyller på att jag sovit fyra timmar inatt!
.
Nästa vecka känns lite ångestladdad med att det är så mycket plugg och att tempot går så fort! Jag överlever, men det tar lite på nerverna!
.
Nu väntar en dag av sömn och plugg inför nästa skolvecka!
.
Ps. Bifogar okcså ett recept på macaronger! D.s

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0