Systra på besök :)!

Salut! Nu är helgen slut och ännu en vecka har börjat!
.
Helgen har vart toppen och det bästa var att syster kom förbi här i helgen :)! Det var kul att ses igen och prata om allt nytt vi upplevt! Det är nästan lite skrämmande att det är lika men ändå så olika! Det var härligt att ha någon att prata med igen! Kan det då bli bättre än med ens fantastiska syster :)! Tiden rusade förbi men vi hann ändå med mycket pratande och en tur in till Vesoul när Annie skulle klippa sig! Kan inte påstå att jag var jätte pepp när vädret har var lite ostabilt på sistone!
.
.
Men väl i stan så började vi med lite utforskande! Först gjorde vi ett stop i Vesouls kyrka som jag måste säga är en av de vackrare jag besökt! Där vi tände varsitt ljus och längtade oss bort mot kapellet på vässarö! Kan inte hjälpa att man blir lite små nostalgisk över att det är ett år kvar innan jag kommer dit igen!
.

Vi fortsatte därefter vår upptäcktsfärd inåt stan! Där vi små snubblade över en chokladaffär som av en händelse säljer macaronger! Okej jag är besatt men lyssna! Väl där inne så frågade jag kvinnan i butiken om det är en lika stor hemlighet i Frankrike som det är hemma i Sverige med den mystik som ligger över receptet! (på knagglig franska men jag lyckades ändå koppla på artigheten med att ni'a m,m!) Detta resulterade i att hennes man Mickael Azouz tidigare världsmästare (enligt mig fortfarande) i chokladtillverkning tog sig en kort paus för att med papper och penna skriva ned det för mig heliga receptet! Han tycker som jag att recept skall delas med sig och vi diskuterade några gemensamma ståndpunkter att saker skall göras med en viss mån av tradition och kvalitet på råvaror! Jag erkänner att jag satt där som ett barn på julafton när han berättade om de små extra touchar han lägger till som lite salt och peppar i ganachen! Detta tog allt till en helt ny nivå och jag känner att det börjar klia i fingrarna mer och mer för att få se om jag kan lyckas i min jakt på att skapa en perfekt macarong!
Helgen fortsatte efter detta med mycket prat och bara glädjen i att få träffa varandra igen efter fyra långa veckor!
.
Nu har skolan börjat igen och jag är trött som vanligt! Det kan väl inte göras så mycket åt och jag kämpar på så gott jag kan! Även om jag lyckas missa ibland vilken dag det är prov och i vilket ämne... Blev lite smått paff idag på matten när det visade sig att vi hade prov på komplexa nummer! Snacka om att jag inte var förberedd!
.
Måste berätta något innan jag lägger mig! Kom och tänka på en sak som hände i torsdags! Då det hände något rätt roligt men samtidigt förvirrande! Detta hände under matematiklektionen och vår annars strikta lärarinna bestämde sig för att skällde ut en elev i klassen ordentligt då han i och för sig kastade ett papper dåligt och missade papperskorgen... Det är väl kanske inte så ovanligt men att läraren utdelar ett straff åt honom att stå längst bak i klassrummet och kasta papperslappen om och om igen i 30minuter i papperskorgen... måste jag säga är HELT HYSTERISK :P!!
.
Nu är det dags att ladda batterierna igen! En lång vecka väntar och det är bara att kämpa vidare! Tack vare min kära syster har jag lite mer ork och är lite mer peppad!
.
Kram kram på er så hörs vi!
.
Ps. Med det receptet jag fick, så förstod jag äntligen vad jag gör i det här landet mer än språket! Det var en häftig känsla D.s

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0